Hopp til innhold

Fagstoff

Digitale salgs- og presentasjonsverktøy

Digitale salgs- og presentasjonsverktøy kommer i stadig nye former. Teknisk utstyr og programvare gjør det mulig med avanserte former for oppfølging av kunder og presentasjoner av reiselivsprodukter. Men digitale verktøy gjør salgsarbeidet mindre personlig, og de er sårbare for teknisk svikt.
Nærbilde av finger som peker på et nettbrett. Foto.
Åpne bilde i et nytt vindu

Hva er digitale verktøy?

Før var det vanlig å bruke presentasjonsverktøy som tavle, flippover og lysark. Fasttelefon og faks var viktige salgsverktøy.

Nå er det digitale verktøy som brukes. Med digitale verktøy mener vi teknisk utstyr og programvare som er tilgjengelig ved bruk av datateknologi:

  • eksempler på teknisk utstyr: Internett, pc, lesebrett, mobiltelefon, smarttelefon, nettbrett
  • eksempler på programvare: database, presentasjonsprogram, World Wide Web (www)

Digitale verktøy har etter hvert fått svært mange bruksområder – og stadig kommer det nytt teknisk utstyr og ny programvare.

Digitale salgs- og presentasjonsverktøy

Blant de mest aktuelle digitale verktøyene til bruk i salg og presentasjoner, nevner vi:

  • Kundedatabase: programvare for å samle opplysninger om kundeemner og etablerte kunder
  • Presentasjonsverktøy: for eksempel PowerPoint og Keynote
  • Internett: verdensomspennende datanettverk som brukes til en rekke tjenester, for eksempel World Wide Web, e-post og sosiale medier
  • Datamaskiner: for eksempel nettbrett, laptop, smarttelefon
  • Telekommunikasjon: for eksempel fasttelefon, mobil og smarttelefon.

Brukt på riktig måte kan digitale verktøy være til stor hjelp i salgsarbeidet.

Bruk av digitale verktøy

Elektroniske kundedatabaser gjør det mulig med avanserte statistikker og sammenlikninger mellom kunder. Skriftlig kommunikasjon kan utføres med helt eller delvis prefabrikkerte tilbudsbrev og svar på henvendelser. Kontakt med kunden kan registreres og gjenfinnes.

Bruk av lyd, foto, video og animasjoner kan være til stor nytte når vi ønsker å vise natur, attraksjoner, hotellets fasiliteter osv. Digitale verktøy gjør det mulig å illustrere virkeligheten på en realistisk måte gjennom en rekke kanaler, for eksempel Internett, laptop og nettbrett.

Vi har to viktige betenkeligheter knyttet til digitale verktøy:

  • Digitale verktøy gjør deler av salgsarbeidet mindre personlig.
    Salgssamtaler ansikt til ansikt mellom tenkende mennesker blir erstattet av upersonlig informasjon og handel på et nettsted. Digitale presentasjonsverktøy kommer bokstavelig talt mellom selger og kjøper.
  • Teknologien er sårbar
    Selgere som har lagt stor fantasi og energi i utforming av digitale presentasjoner, risikerer å bli stående hjelpeløse hvis teknologien svikter. Selgere må være forberedt på å gjennomføre presentasjoner uten bruk av avansert teknologi.

Relatert innhold

CC BY-SASkrevet av Kjell Rosland. Rettighetshavere: NKI Forlaget og Amendor AS
Sist faglig oppdatert 18.01.2019

Læringsressurser

Salgs- og presentasjonsteknikk